maandag 26 maart 2012

Concept van nu

H&M




H&M oftewel Hennes en Mauritz is de 2e grootste wereldwijde kleding retailer. Net achter Inditex, het moeder bedrijf van de ZARA. Het is een Zweeds bedrijf opgezet in 1947 door Erling Persson en over de hele wereld terug te vinden. Er zijn meer dan 2.500 winkels in 44 landen met 94.000 werknemers. Alle H&M winkels werken volgens dezelfde filosofie: om u mode en kwaliteit te geven voor de beste prijs. H&M staat bekend om zijn snelle fashion kleding aanbod voor vrouwen, mannen, tieners en kinderen.





Het design team in Zweden van de vennootschap bepaalt de stappen van de productie van merchandise planning tot vaststelling van de specificaties, en de productie is uitbesteed aan ongeveer 800 fabrieken inEuropa en Aziƫ.



De kracht van de H&M zit hem in de betaalbare en modieuze kleding en accessoires. Het is voor een enorm brede doelgroep bestemd. Tevens heeft de H&M elke keer weer innovatieve projecten en weten ze de aandacht van het publiek weer te trekken. Ze hebben regelmatig campagnes met grote namen zoals Stella McCartney, Jimmy Choo , Viktor & Rolf, Roberto Cavelli, Kylie Minogue, Comme des Garcons, Madonna, Elio Fiorucci , Matthew Williamson en Sonia Rykiel. Alle collecties waren een enorm succes en vaak was alles zowel in de winkel als op internet binnen 1 dag uitverkocht. Vrouwen die normaal gesproken geen designer items konden betalen, hadden nu wel die mogelijkheid, dankzij H&M. De prijzen van de items zijn wel aan de kwaliteit aangepast.




Juridische vereisten



H&M werkt hard aan duurzaamheid. H&M heeft de verantwoordelijkheid voor alle producten die worden gemaakt. Ze moeten onder goede staaten met zo min mogelijk impact op het milieu worden gemaakt. Helaas wordt er nog veel arbeid verricht in fabrieken in bv Cambodja. De arbeidsomstandigheden zijn daar slecht. In 2011 zijn er bijna 300 arbeiders in een fabriek flauw gevallen. Mogelijk heeft het te maken gehad met schadelijke stoffen in de kleding.



De dampen van chemische stoffen, slechte ventilatie, ondervoeding zorg voor ziekte bij de werknemers. Het minimumloon in Cambodja is slechts 49,50 euro per maand. Volgens mensenrechtenorganisaties isdat bijna de helft die nodig is omin basisbehoeften te voorzien.

Als H&M positief op de markt wilt blijven zal er iets aan de slechte arbeidsomstandigheden gedaan moeten worden. Winst is niet alles. De werkzaamheden en werkelijk duurzaamheid moet eerlijk zijn aan bepaalde eisen voldoen.


Maatschappelijk
H&M werkt hard aan duurzaamheid. H&M heeft nu sinds vorig jaar kledinglijn die bestaat uit biologische katoen, linnen en gerecycled polyester.
Afgelopen jaar heeft H&M flink onder vuur gelegen naar aanleiding van het bericht dat de keten kleding zou verspillen.
De medewerkers van H&M in Manhattan zouden tassen gevuld met bewust vernielde kleding weggooien. Zo zouden ze de voeringen van jassen kapot hebben gemaakt en de vingers van handschoenen hebben afgeknipt.
Na al deze negatieve publiciteit is H&M zich er tegen gaan verzetten. Zo is de kledinglijn: “ Een Duurzame Stijl” geboren. In het buitenland wordt ook al gewerkt aan een vaste, duurzame, kledinglijn; the Conscious Collection.




bronnen:

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen